• Październik - miesiącem Maryjnym

• Miesiąc październik jest szczególnym czasem, kiedy zwracamy się do Maryi odmawiając Różaniec. W związku z tym wśród uczniów naszej szkoły zorganizowaliśmy konkursy. W klasach IV - VIII na najpiękniejszy RÓŻANIEC, wykonany dowolną techniką, z dowolnych materiałów przez uczniów naszej szkoły. Głównym celem konkursu było rozbudzenie umiłowania modlitwy różańcowej indywidualnej i wspólnotowej oraz rozwój talentów u uczniów. Wsród uczniów klas I-III odbył się konkurs na LAURKĘ DLA MATKI BOŻEJ. Celem tego konkursu było przybliżanie postaci Maryi jako Matki Boga i naszej Matki oraz rozbudzenie umiłowania do modlitwy różańcowej. Oba konkursy miały na celu budzenie aktywności twórczej, pobudzenie wyobraźni i pomysłowości oraz rozwijanie zdolności plastyczno- technicznych. Z klas IV-VIII, dwanaście osób wykonało swoje różańce, a jury konkursowe w składzie: Danuta Przytarska, Roma Kwartnik i Zbigniew Bigilski przyznało trzy pierwsze miejsca i jedno wyróżnienie. I tak:

I miejsce – Amelia Manszewska

II miejsce – Laura Szadkowska

III miejsce – Joanna Kurowska

Wyróżnienie – Amelia Berka

Z klas I – III, szesnaście osób wykonało LAURKI DLA MATKI BOŻEJ.

Jury w składzie Mirela Trawicka, Helena Walos i Danuta Przytarska oceniło prace i przyznało następujące miejsca:

I miejsce -Adam Kaiser kl. 2 oraz Jakub Szmukała kl. 2

II miejsce – Kinga Szarafin kl. 1 oraz Szymon Hartuna kl. 1

III miejsce - Michalina Sikorska kl. 3 oraz Marek Burczyk kl. 3

Wyróżnienie – Blanka Wołoszyn kl. 2

Wymienione osoby otrzymały dyplom i nagrodę rzeczową.

Dzieci z klas I – III, które brały udział w konkursie otrzymały słodkie nagrody pocieszenia.

Dziękujemy i gratulujemy zwycięzcom!

Danuta Przytarska i Zbigniew Bigilski

• Wf trochę inny niż zwykle

• Wychowanie fizyczne nie zawsze musi kojarzyć się z boiskiem czy salą gimnastyczna. Dziś uczniowie klasy 7 i 8 wybrali się do Aqua Centrum w Kościerzynie. Sport, woda i zabawa w jednym wywołały uśmiechy, co widać na zdjęciach 😁😁😁

Roma Kwartnik

• Wycieczka do Muzeum II Wojny Światowej i Westerplatte

• 22 października uczniowie klas IV-VIII Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kleszczewie Kościerskim uczestniczyli w wycieczce do Gdańska, która była przedsięwzięciem finansowanym w 80% z projektu ministerialnego "Poznaj Polskę" oraz w 20% wkładu własnego z Gminy Zblewo. W ramach wycieczki uczniowie zwiedzili Muzeum II Wojny Światowej oraz Westerplatte. Wystawa w Muzeum to opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach, która przedstawiła uczniom lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć. Po wizycie w muzeum, uczniowie udali się na Westerplatte- symbol wybuchu II wojny światowej, gdzie wydarzenia z września 1939r. przypomniał Pan Przewodnik.

Wycieczka była wzbogaceniem procesu dydaktycznego i zobrazowała tragicznego przeżycia okresu wojny.       Do domu wracaliśmy naprawdę zmęczeni, jednak wszyscy zaświadczyli, że wycieczka była bardzo udana.  Opiekę w czasie wycieczki sprawowali : Paulina Piotrzkowska, Anna Glich, Roma Kartnik, Maciej Kubik, Anna Kulas, Monika Piątkowska, Irenausz Czaja.

Anna Kulas
            Roma Kwartnik

• Wycieczka do Malborka i Pelplina

•      Dnia 21 października 2021 roku odbyła się wycieczka dla klas młodszych. Pojechali uczniowie klas I, II i  III oraz kilku uczniów z klas starszych. Wycieczka była realizacją projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”. Wyjazd był przedsięwzięciem finansowanym w 80% z projektu ministerialnego oraz w 20% wkładu własnego z Gminy Zblewo

Pierwszym punktem naszej wyprawy był Zamek Krzyżacki w Malborku, przykład średniowiecznej architektury obronno – rezydencyjnej w Europie środkowej. Zespół zamkowy obejmuje: Zamek Wysoki to siedziba konwentu, Zamek Średni - rezydencja wielkiego mistrza, Zamek  Niski podzamcze  i fortyfikacje zewnętrzne. Pani przewodnik oprowadziła nas po Zamku Wysokim. Chodziliśmy dziedzińcem, krużgankami, zwiedzaliśmy kościół, kaplicę grobową, sale, wieżyczki. Przechodziliśmy przez potężne, różnorodne bramy, mosty. Dowiedzieliśmy się, jakie zastosowano na tamte czasy rozwiązania techniczne dla ludzi tam mieszkających. O różnych przebudowach, zniszczeniach, rekonstrukcjach zamku. O tym, że zamkiem władali zakonnicy i różni władcy. Nadal fascynuje swoim ogromem. Został wpisany na listę dziedzictwa narodowego, potem na listę dziedzictwa kulturowego świata UNESKO. Obecnie pełni funkcję muzeum.

Kolejnym celem naszej wycieczki była Bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pelplinie. Gotycki kościół, świątynia klasztoru cystersów, a od 1824 roku – świątynia miejscowego biskupa.  Katedra jest jedną z największych świątyń gotyku ceglanego w Polsce. Posiada 25 metrowy ołtarz główny, liczne ołtarze boczne, piękną ambonę, stalle i organy boczne. Dzieci siadały w stallach  wg instrukcji przewodnika i sprawdzały czy modlącym się tam mnichom było wygodnie. To tutaj znajduje się słynna Biblia Gutenberga. My mogliśmy oglądać jej replikę oraz miejsce, w którym powstawała. Zaglądaliśmy do mrocznego skryptorium, czyli miejsca, gdzie przy blasku świecy zakonnicy przepisywali księgi ręcznie, za pomocą gęsiego pióra. Katedra naprawdę wywarła na dzieciach ogromne wrażenie. To niesamowite, Ze setki lat temu ludzie potrafili wybudować tak ogromne i wysokie budowle. Dla oddechu uczniowie mogli pobiegać po ogrodach . Otrzymali bardzo dużą dawkę wiedzy historycznej i kulturowej. W czasie drogi do miejsc docelowych przejeżdżaliśmy mostami nad Wisłą i Nogatem.

Do domu wracaliśmy naprawdę zmęczeni, jednak wszyscy zaświadczyli, że wycieczka była bardzo udana. Uczniowie poznali naprawdę ciekawe miejsca w pobliżu miejsca naszego zamieszkania. Opiekę w czasie wycieczki sprawowali : Wioleta Kujach, Natalia Nadolska, Helena Walos i Mirela Trawicka.

Mirela Trawicka

• Witaminki, witaminki...

• Uczniowie klasy I przygotowali dziś  kanapki na śniadanie. Były one kolorowe, smaczne i co najważniejsze bardzo zdrowe z mnóstwem warzyw. Ważne jest również to, że przygotowały je samodzielnie w klasie. Dodatkiem do kanapek było jabłko i  serek naturalny, które dzieci dostały z ramach Programu dla szkół, mleko owoce i warzywa w szkole.

Wioleta Kujach

• Wyjazd do kina klasy 4 i 3

• Dnia 25 października klasa 3 i 4 wybrały się do kina na film animowany „Ron Usterka”. Wszystkim dopisywał humor i świetnie się bawiliśmy. Bajka zrobiła na naszych uczniach cudowne wrażenie. Wszyscy wiemy już ze prawdziwa przyjaźń w życiu to coś czego nie można kupić i zastąpić nawet najbardziej nowoczesnym gadżetem.

Paulina Piotrzkowska

• ŚWIĘTO PATRONA SZKOŁY W KLESZCZEWIE KOŚCIERSKIM

•    We wtorek 19 października 2021 r. jak co roku, obchodziliśmy święto Patrona naszej szkoły. Rozpoczęliśmy uroczystość przemarszem ze szkoły do kościoła i na wspólnej Mszy Świętej modliliśmy się za całą społeczność szkolną. Na kazaniu ks. Proboszcz pytał nas o kilka szczegółów z życia LOLKA, KAROLA WOJTYŁY i JANA PAWŁA II, a my na wszystkie pytania udzielaliśmy prawidłowych odpowiedzi. Ponadto starsi  uczniowie przygotowali część liturgii słowa Bożego, a młodsi dary złożone na ołtarzu. Całą liturgię uświetniał śpiew pieśni, naszego szkolnego chóru.

Po przybyciu do szkoły odbyła się dalsza część uroczystości. Najpierw wspólnie zaśpiewaliśmy HYMN OGÓLNOPOLSKIEJ RODZINY SZKÓŁ  IM. JANA PAWŁA II. Następnie prowadząca, Wiktoria Fabich przywitała gości i poprosiła o zabranie głosu Panią Dyrektor Iwonę Wysmułek-Śliwę. Kilka wspomnień, przeżyć, a przede wszystkim znajomość tak wybitnego Patrona, to zadanie do realizacji dla nas na kolejne lata – mówiła Pani Dyrektor. Z kolei po zabraniu głosu, ks. Andrzej Diedrich mocno podkreślał, że tak jak nasz Patron, zawsze musimy być dumni z tego, że jesteśmy POLAKAMI i KATOLIKAMI.

Przyszedł czas na wspomnienia z setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II, które obchodziliśmy w czasie Pandemii. Dlatego wspólnie obejrzeliśmy montaż słowno-muzyczny, który wtedy przygotowaliśmy. Robiło się głośno, kiedy widzieliśmy i słyszeliśmy siebie na filmie. Nie mogło zabraknąć też BARKI – ulubionej pieśni Papieża, więc razem zaśpiewaliśmy 4 zwrotki z refrenem.

Na zakończenie Akademii, przed dalszym świętowaniem z wychowawcami w swoich klasach, zostały ogłoszone wyniki szkolnego konkursu wiedzy o naszym Patronie. Pan Zbigniew Bigilski wymieniał zwycięzców, a Pani Dyrektor wręczała dyplomy i nagrody dla najlepszych. I tak;

w kategorii klas IV-VI:

I miejsce zajęła Marta Mrówczyńska z klasy 4,

II miejsce Marta Kosiedowska; również z klasy 4,

a  III miejsce zajął Cezary Wołoszyn z klasy 5,

w kategorii klas VII-VIII:

I miejsce zajął Szymon Jankowski z klasy 8,

II miejsce Zuzanna Hajduk; również z klasy 8,

a  III  miejsce zajęła Aleksandra Jurczyk, też z klasy 8.

Natomiast  w kategorii najlepszych klas:

I miejsca zajęły:  klasy V i VIII

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy!

PSP Kleszczewo Kościerskie

• Rajd rowerowy

• W poniedziałek 18 października odbył się rajd rowerowy na tracie Bytonia - Wirty w ramach projektu "Zabezpieczenie zasobów przyrodnicznych Borów Tucholskich poprzez ochronę i restytucję różnorodności gatunkowej i siedliskowej w Arboretum Wirty".

Udział wzięły wszystkie szkoły w Gmienie Zblewo. Celem rajdu było nie tylko przejechać trasę z punktu A do punktu B w wyznaczonym czasie, ale i znać odpowiedzi na pytania znajdujące się na trasie. Zamiana skali, znajomość mapy i dróg leśnych też była kluczowa do odnalezienia siedmiu wyznaczonych miejsc w lecie. Przedstawiciele naszej szkoły z klasy 8 tj. Oliwia Szatkowska, Weronika Orlikowska, Szymon Balicki, Szymon Jankowski i Hubert Siemiński wraz z opiekunami p. Romą Kwartnik i p. Maciejem Kubikiem zajęli 1 miejsce, zdobyli maksymalną ilość punktów i dotarli na metę w wyznaczonym czasie.

Gratulujemy rozległej wiedzy i życzymy więcej sukcesów!

R.K.

• Komputery dla dzieci z rodzin byłych pracowników PGR

• Gmina Zblewo planuje złożenie wniosku w ramach Konkursu Grantowego  Cyfrowa Gmina - Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym –„Granty PPGR”. Celem programu jest wsparcie w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu.

Rodzice/Opiekunowie prawni uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie szkół średnich mieszkający w miejscowościach, w których funkcjonowały PGR-y roku mogą składać do dnia 25 października 2021 r (poniedziałek) do godz. 14.00 stosowne oświadczenia.

Wsparcie przysługuje uczniom, którzy:

* zamieszkują w miejscowości lub gminie, w której funkcjonowało zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej,

* są członkami rodzin osób pracujących w PGR-ach

* nie otrzymały na własność lub w drodze użyczenia, w ostatnim roku oraz roku poprzedzającym rok złożenia przedmiotowego wniosku (tj. w roku 2020 i 2021 sprzętu komputerowego zakupionego ze środków publicznych lub środków organizacji pozarządowych lub zwrotu kosztów, lub dofinansowania zakupu tych rzeczy.

Wymagane oświadczenia można składać w Szkołach Podstawowych na terenie Gminy Zblewo.

Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego (obowiązkowe):

Oświadczenie ucznia szkoły średniej, który osiągnął pełnoletność (obowiązkowe):

Do zapoznania się:

• Martyna znów na podium!

•    Znana już wszystkim w naszej szkole Martynka Reszka znowu stanęła na podium. Wzięła udział w VIII Grand Prix Fitness, który odbył się 09.10.2021 roku w Gdańsku. Martynka wystąpiła solo z nowym układem, który można obejrzeć na naszej stronie i zajęła III miejsce w kategorii do 9 lat. Otrzymała dyplom, medal i puchar. Gratulujemy i życzymy oczywiście kolejnych sukcesów.

M. Trawicka

• Wycieczka do gospodarstwa rolnego

•      Dnia 12 października 2021 roku klasa III wybrała się do gospodarstwa rolnego w Kleszczewie Kościerskim do państwa Lidii i Jacka Fabich. Poszliśmy tam, aby zobaczyć zwierzęta którymi zajmują się gospodarze.

Po gospodarstwie oprowadziła nas Wiktoria, ich najmłodsza córka, która jest uczennicą ósmej klasy. Wiktoria z wielkim zaangażowaniem i dumą opowiadała nam o swoich zwierzętach. Przekazała nam bardzo dużo informacji na temat gatunków, rodzajów, nazw zwierząt. Cała rodzina jest związana emocjonalnie z tymi zwierzętami. Niektóre są u nich już po kilka lat, większość ma swoje imiona. Może to niespotykane, ale te zwierzęta ,to w większości różne odmiany kur, gołębi, kaczki, przepiórki, bażanty, pawie, papugi, zeberki. Zachwycają kolorami upierzenia, wielkością, zachowaniem, wydawanymi odgłosami.          Oprócz ptaków Wiktoria pokazała nam swoje króliczki, świnkę morską o imieniu Rysiu, kotkę Maję. Uczniowie byli zachwyceni zwierzętami które były na wyciągnięcie ręki, niektóre można było pogłaskać, a to dzieci lubią najbardziej. Obecnie ludzie na wsi nie mają tak różnorodnej hodowli. Już niedługo zwierzęta będą przenoszone do pomieszczeń zimowych. Przy tak licznej hodowli potrzeba dużo rąk do pracy. Wiktoria opowiedziała nam, że bardzo dużo pomagają jeszcze babcia i dziadek. Dowiedzieliśmy się też , że warto tam zajrzeć wiosną, kiedy pojawi się potomstwo zwierząt. To była świetna wycieczka. Na koniec dostaliśmy na pamiątkę trzy pióra pawia. Po powrocie do szkoły dzieci opisywały wycieczkę, wyrażały swoją opinię na temat najciekawszego zwierzęcia w tym gospodarstwie.

Bardzo dziękujemy gospodarzom za zaproszenie. W imieniu uczniów klasy III , wych. Mirela Trawicka

• Rajskie łąki

• Wycieczka przedszkolaków w cudowne miejsce jakim są Rajski łąki. Dzieci miały okazję nakarmić zwierzątka, zebrać jajka z kurnika. Świetnie się bawić i dużo dowiedzieć. A na koniec zjeść smaczne gofry.